روضه

مرکز نشر و دانلود متن روضه ، صوت روضه، کلیپ روضه، کتاب های مقتل ،شعر، مداحی و غیره

غسل و تدفین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

هنگامى که امیر المؤمنین علیه السّلام اراده کردند آن جناب را غسل دهند فضل بن عباس را طلبیدند و از وى کمک خواستند تا پیغمبر را غسل دهند على علیه السّلام در موقع تغسیل چشم هاى خود را بستند و پیراهن خود را از جلو پاره کردند و بشستن بدن مبارک حضرت رسول پرداختند پس از این که از تغسیل و تکفین فارغ شدند پیش آمدند و بر آن جناب نماز خواندند.
 
ابان گوید: حضرت باقر علیه السّلام فرمود: مردم گفتند، باید چگونه بر پیغمبر نماز خوانده شود على علیه السّلام فرمود پیغمبر در حیات و ممات امام و پیشواى ما هستند مردم پس از این دسته دسته آمدند و بر آن حضرت نماز خواندند بدن مبارک پیغمبر روز دو شنبه و سه شنبه در زمین بود و مسلمانان از مدینه و نواحى آن مى‏آمدند و بر جنازه حضرت نماز مى‏خواندند.
بعد از این که اراده کردند پیغمبر را دفن کنند در محل دفن اختلاف کردند، امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود خداوند در مکانى که از پیغمبر خود قبض روح کرد همان محل را براى دفن وى اختیار میکند من اکنون بدن مبارک او را در حجره خودش دفن خواهم کرد مسلمین هم باین نظر راى موافق دادند.
عباس بن عبد المطلب دنبال ابو عبیده جراح که گورکن مخصوص اهل مکه بود فرستادند و هم چنین زید بن سهل را که براى اهل مدینه گور می کند احضار کردند این دو نفر هر کدام بطریقى حفر قبور مى‏کردند عباس گفت خداوندا هر چه را که براى پیغمبرت شایسته است پیش آور در این هنگام زید بن سهل را امر کردند تا بطریق مدنیان قبرى براى حضرت رسول مهیا سازد بعد از اینکه قبر کنده شد امیر المؤمنین و عباس و فضل بن عباس و اسامة بن زید جلو آمدند تا در دفن پیغمبر شرکت کنند.
انصار فریاد زدند: یا على براى خداوند و حقى که ما داریم یکى از انصار را هم در دفن پیغمبر شرکت دهید تا ما هم در این موضوع بهره و نصیبى داشته باشیم، علی علیه السّلام فرمود: اوس بن خولى که مردى از بنى عوف بود و در جنگ بدر نیز شرکت داشت پیش آید و در تشریفات دفن شرکت کند.
امیر المؤمنین به اوس بن خولى فرمود: اکنون داخل قبر شوید، این مرد پس از اینکه داخل در قبر شد امیر المؤمنین بدن پیغمبر را بطرف قبر سرازیر کرد و بدن مبارک در قبر جایگیر شد، و بعد از این به اوس فرمود: شما اکنون از قبر بیرون شوید، و خود حضرت داخل در قبر شد.
پس از اینکه علی علیه السّلام داخل قبر شد کفن را از صورت پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله دور کرد و چهره مبارکش را بر زمین گذاشت و بطرف قبله گردانید، بعد از این لحد گذاشت و خاک بر آن ریخت- و بدین وسیله تشریفات دفن پیغمبر نیز پایان یافت و عدل و تقوا و علم و دانش و فضیلت در دل خاک پنهان شد.


منبع: ترجمه إعلام الورى،207،وفات حضرت رسول صلى الله علیه و آله.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم الله الرحمن الرحیم

بوی عطرش به مشامم چو نسیم است خدا میداند

اهل عالم بدانید حسین شاه کریم است خدا میداند

ای دلم گرد یتیمی به من و تو به چه کار ؟

هر که ارباب ندارد یتیم است خدا میداند
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan