روضه

مرکز نشر و دانلود متن روضه ، صوت روضه، کلیپ روضه، کتاب های مقتل ،شعر، مداحی و غیره

روایت شهادت مسلم بن عوسجه/ مقتل

عمر بن حجاج از سوی فرات با میمنه سپاه عمر سعد به سپاه سید الشهدا (علیه السلام) یورش برد و ساعتی بر هم تاختند و مسلم بن عوسجه اسدی از اصحاب امام حسین (علیه السلام) نبرد سختی کرد و این رجز را می خواند :
ترجمه :
اگر پرسید از من پهلوانم                         ز صدر بن اسد شد خاندانم
ستمگر های ما از راه دورند                     به جبار صمد کافر بمانم

و در کشتار دشمنان مبالغه فراوان کرد تا بخاک افتاد ، وقتی گرد و غبار فرو نشست او را به خون غلطان دیدند.
امام حسین (علیه السلام) و حبیب بن مظاهر بر بالینش حاضر گردیدند در حالیکه هنوز رمقی داشت و امام این آیه را تلاوت فرمود : خدا رحمتت کند ای مسلم
و منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا
یعنی : گروهی مهلتشان تمام شد و گروهی دیگر منتظرند اما تبدیل (در مشیت الهی) نیست. (احزاب آیه 32)

حبیب بن مظاهربه او گفت : به خاک و خون غلتیدن تو برای من بسیار ناگوار است ، مژده بادت به بهشت. مسلم با صدایی ضعیف جواب داد : خدا تو را به خیر مژده دهد.

حبیب به او گفت :

اگر نه این بود که می دانم که بزودی به دنبال تو روانم دوست داشتم که هر وصیتی داری به من بگویی تا تو را در آنچه فرمایی بحق و خوشاوندی و هم کیشی خدمت کنم.

مسلم بن عوسجه با انگشت به امام حسین (علیه السلام) اشاره نموده و به حبیب گفت :

اوصیک بهذا الرجل فقاتل دونه حتى تموت

یعنی سفارشت می کنم به این آقا. که در کنارش بجنگی تا کشته شوی.

حبیب گفت : به پروردگار کعبه چنین کنم.

بعد از لحظالتی مسلم بن عوسجه در کنار اباعبدالله (علیه السلام) و حبیب بن مظاهر جان داد.

کنیزی داشت که فریاد کشید :

وا ابن عوسجتاه ، وا سیداه و گریه می کرد.

یاران عمربن حجاج هلهله سر دادند که مسلم بن عوسجه را کشتیم. شبث بن ربعی (از یاران عمر سعد ملعون) به اطرافیانش گفت : مادر بر شما بگرید ، خود را به دست خود کشتید و برای دیگران از بین بردید ، آیا خرسندید که شخصیتی مانند مسلم بن عوسجه را کشتید؟ قسم به آن کسی که به او ایمان دارم او را در میدانهای با افتخاری برای مسلمانان دیدم ، در روز جنگ سلق آذربایجان هنوز سواران مسلمانان از جا نجنبیده بودند که او شش تن از مشرکان را کشت. آیا مانند او کشته شود و شما خوش باشید؟!


منابع :

مثیر الاحزان ص 47.

بحار الانوار ج 45 ص20.

عوالم امام حسین ص 263.

لواعج الاشجان ص 153.

معالم المدرستین ج3 ص 106.

موسوعه کلمات امام حسین  ص532.

قبیله بنی اسد بن خزیمه ج 5 ص 43.

تاریخ طبری ج 4 ص 331.

الکامل فی التاریخ ج 4 ص 67.

البدایه و النهایه ج 8 ص 197.

اعیان الشیعه ج1 ص 605 و ج 4 ص 555.

مقتل الحسین ص 137.

اللهوف ص 64.

اللهوف (فارسی مترجم بخشایشی)ص 132.

کربلا الثوره و الماساه ص 311.

من اخلاق الامام حسین علیه السلام ص 224 و ص 266.

موسوعه شهادت معصومین ج2 ص 216.

ابصار العین فی انصار الحسین ص 104.

لمجالس العاشوریه ص 207 و 372.

 در کربلا چه گذشت ص 241.

 وقعه الطف ص 226.

 در سوگ امیر آزادی (ترجمه مثیر الاحزان) ص 231.

 اللهوف (فارسی ترجمه فهری) ص 107.

غم نامه کربلا (ترجمه لهوف ) ص 131.

تسلیه المجالس و زینه المجالس ج 2 ص 289.

زندگانی امام حسین (ترجمه جلد 45 بحار) ص 33.

عوالم العلوم ج 17 ص 263.

 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم الله الرحمن الرحیم

بوی عطرش به مشامم چو نسیم است خدا میداند

اهل عالم بدانید حسین شاه کریم است خدا میداند

ای دلم گرد یتیمی به من و تو به چه کار ؟

هر که ارباب ندارد یتیم است خدا میداند
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan